Σελίδες

Τρίτη 1 Δεκεμβρίου 2009

Συνέντευξη του Αντιπρύτανη του ΕΜΠ σχετικά με την υπόθεση του Indymedia


Το adslgr.com είχε την ιδιαίτερη τιμή να συναντήσει τον Αντιπρύτανη Ακαδημαϊκών Υποθέσεων του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου καθηγητή κ. Γ. Σπαθή και να του υποβάλει ερωτήσεις σχετικά με την υπόθεση του Indymedia που φιλοξενείται στις εγκαταστάσεις του Πολυτεχνείου. Υπενθυμίζεται πως πρόκειται για την δίωξη που ασκήθηκε εναντίον του Πρύτανη και των δυο Αντιπρυτάνεων του ΕΜΠ με την κατηγορία της παράβασης καθήκοντος.
  • adslgr.com: Κύριε Αντιπρύτανη, καταρχήν να ξεκινήσουμε από τα γεγονότα: για ποιον ακριβώς λόγο διώκεστε εσείς μαζί με τον Πρύτανη και τον έτερο Αντιπρύτανη από τον κύριο Εισαγγελέα;
    κ. Σπαθής: Μέχρι στιγμής έχουμε πάρει ένα σύντομο σημείωμα που μας λέει ότι έχει ασκηθεί εναντίον μας ποινική δίωξη. Δεν αναφέρεται στα αδικήματα, αλλά από τα άρθρα τα οποία έχουμε παραβιάσει προσπαθούμε να καταλάβουμε ποιο ακριβώς είναι το περιεχόμενο της ποινικής δίωξης. Υπάρχουν δυο άρθρα, το ένα αναφέρεται στην παράβαση καθήκοντος και το άλλο αναφέρεται στην παρότρυνση κατωτέρου υπαλλήλου, υφισταμένου, σε ανοχή. Το καθένα από αυτά σημαίνει δύο χρόνια φυλακή και αυτή η παράβαση καθήκοντος επίσης αναφέρεται σε μια πολύ συγκεκριμένη χρονική περίοδο: Μάιο - Ιούλιο του 2009. Υποτίθεται ότι το επόμενο στάδιο είναι να πάρουμε το κλητήριο θέσπισμα που θα αναφέρει συγκεκριμένα την παράβαση καθήκοντος. Εν τω μεταξύ έχει οριστεί και μια ημερομηνία για τη δίκη, 15/4/2010. Περιμένουμε το κλητήριο θέσπισμα για να δούμε ακριβώς ποιες είναι οι κατηγορίες, ποια είναι η παράβαση καθήκοντος.

  • adslgr.com: Ορίσατε το διάστημα ότι είναι Μάιος - Ιούλιος;
    κ. Σπαθής: Μάιος - Ιούλιος του 2009.
    adslgr.com: Κάποιος συγκεκριμένος λόγος;
  • κ. Σπαθής: Νομίζω ότι ήταν η χρονική περίοδος που είχαν αρχίσει οι παρεμβάσεις του ΟΤΕ προς την ΕΔΕΤ για τη διακοπή του δικτύου, για την παρέμβαση. Σε αυτήν την περίοδο είχαν αρχίσει.
    adslgr.com: Βλέπετε, λοιπόν, μια συνέχεια ανάμεσα στην επερώτηση του βουλευτή του ΛΑ.Ο.Σ., την παρέμβαση του ΟΤΕ εναντίον του ΕΔΕΤ και, τελικό βήμα, την παρέμβαση του κυρίου Εισαγγελέα.
  • κ. Σπαθής: Ναι. Ο Εισαγγελέας, όταν έκανε την προανάκριση, μας είχε αναφέρει ότι ξεκίνησε από ένα δημοσίευμα της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ, ένα σύντομο δημοσίευμα που αναφερόταν ακριβώς στις πρωτοβουλίες που είχε πάρει ο ΟΤΕ εναντίον της ΕΔΕΤ. Με αυτό ξεκίνησε. Βέβαια, ο φάκελος με τα στοιχεία που είχε συλλέξει ήταν πολύ μεγάλος, δεν είχε μόνο το δημοσίευμα και μέσα σε αυτόν συμπεριλαμβάνονταν και οι επερωτήσεις των βουλευτών του ΛΑ.Ο.Σ., οι οποίες είχαν ξεκινήσει αρκετά νωρίτερα. Δηλαδή όλη την προηγούμενη χρονιά γίνονταν επαναλαμβανόμενες επερωτήσεις προς τον Υφυπουργό Παιδείας. Και, προφανώς, με κάποιον τρόπο συνδέεται.
    adslgr.com: Τα εξώδικα του ΟΤΕ εναντίον του ΕΔΕΤ ποια ήταν η αντίδραση που σας δημιούργησαν; Αντιδράσατε σε αυτό; Είχατε σκεφτεί να αντιδράσετε;
  • κ. Σπαθής: Τι κάναμε εμείς απέναντι στον ΟΤΕ: Σε συνεννόηση με την ΕΔΕΤ, μέσω και δικηγόρου που είχαμε, διαμηνύσαμε προς τον ΟΤΕ ότι εάν προβεί σε οποιαδήποτε ενέργεια θα κάνουμε προσφυγή και θα ζητάμε αποζημιώσεις για ηθική και υλική βλάβη. Ότι το δίκτυο χρησιμοποιείται για εκπαιδευτικούς και ερευνητικούς σκοπούς, δεν χρησιμοποιείται για εμπορικούς και η χρήση του δικτύου από μέλη της πολυτεχνειακής κοινότητας γίνεται με βάση τους κανόνες και τις αρχές που έχει θεσπίσει το Ίδρυμα. Ένα πολύ μικρό κομμάτι, άλλωστε η ιστοσελίδα χρησιμοποιείται από το δίκτυο, οι χρήστες είναι πάρα πολλοί, οποιοσδήποτε φοιτητής, μέλος του Ιδρύματος, παράταξη, Σύλλογος, εργαζόμενος ζητάει να κάνει χρήση του δικτύου, του δίνουμε τη δυνατότητα, αφού τηρεί κάποιες βασικές αρχές που έχει βάλει το Ίδρυμα.
    adslgr.com: Στο παρελθόν οι εισαγγελικές, οι δικαστικές αρχές σάς έχουν απασχολήσει σχετικά με το Indymedia ή άλλα sites;
  • κ. Σπαθής: Μας έχουν απασχολήσει κυρίως μετά τη γνωμάτευση του πρώην Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, του κ. Σανιδά, και μετά από μηνύσεις που υποβάλλονται σε διάφορα Αστυνομικά Τμήματα από συγκεκριμένους πολίτες για τη δυσφήμιση ή την προσβολή προσώπων μέσω του διαδικτύου. Δεν αναφέρονται στο Indymedia, αλλά σε χρήστες που στέλνουν μηνύματα από διάφορες θέσεις χρηστών μέσα στο Ίδρυμα. Μάλιστα, σε κάποιες περιπτώσεις, οι περισσότερες από αυτές ήταν σε εργαστήρια προσωπικών υπολογιστών και μας έλεγαν να κατονομάσουμε τους χρήστες των συγκεκριμένων διευθύνσεων.
    adslgr.com: Οι οποίες δεν είχαν σχέση με το Indymedia;
  • κ. Σπαθής: Δεν είχε καμία σχέση με το Indymedia. Όπου απαντούσαμε ότι δεν είμαστε υποχρεωμένοι. Πρώτον, δεν γνωρίζουμε γιατί είναι τελείως ελεύθερα, μπορεί ο οποιοσδήποτε να μπει σε ένα χώρο εργαστηριακό και να κάνει ό,τι θέλει. Υπήρχαν τέτοιες παρεμβάσεις, όπου απαντούσαμε - έχοντας συμβουλευθεί και νομικούς - ότι η εγκύκλιος Σανιδά δεν είναι σίγουρο ότι είναι και υποχρεωτική, πολύ περισσότερο για Ιδρύματα πανεπιστημιακά, που υποτίθεται ότι συνταγματικά έχουμε αυτήν την κατοχύρωση της αυτοτέλειας στη διαχείριση και στη διοίκηση και καμία υποχρέωση να αναφερθούμε σε συγκεκριμένα πρόσωπα που κάνουν χρήση διευθύνσεων και του δικτύου. Υπήρξε άλλη μια περίπτωση, βέβαια, που αναφερόταν σε διακίνηση πορνογραφικού υλικού, όπου εκεί ήμασταν υποχρεωμένοι, υπήρχε εισαγγελική παρέμβαση για το συγκεκριμένο, πού βρίσκεται αυτή η διεύθυνση. Εκεί δεν μπορούσαμε να αρνηθούμε.
    adslgr.com: Και δώσατε στοιχεία.
  • κ. Σπαθής: Βέβαια, δώσαμε στοιχεία.
    adslgr.com: Οι χρήστες του Indymedia γνωρίζετε αν είναι και φοιτητές του Ιδρύματος; Είναι μέλη της κοινότητας ου ΕΜΠ;
  • κ. Σπαθής: Ναι, είναι μέλη της κοινότητας του ΕΜΠ. Το αίτημα για την άδεια χρήσης μιας συγκεκριμένης διεύθυνσης ήταν από μέλη του Ιδρύματος.
    adslgr.com: Κύριε Αντιπρύτανη, σας κατηγορούν καταρχήν ότι διαθέτετε υποδομή του ελληνικού δημοσίου με έξοδα του ελληνικού δημοσίου για να φιλοξενήσετε ένα site το οποίο κάποιοι ή όλοι μας μπορεί να διαφωνούμε μαζί του. Ποιο είναι αυτό το κόστος που υποτίθεται ότι εσείς δωρίζετε σε αυτό το site;
  • κ. Σπαθής: Για το Ίδρυμα το κόστος είναι μηδενικό. Μόνο εάν το κοστολογούσε κανείς με το πόσο θα πλήρωναν σε έναν ιδιωτικό φορέα που θα τους παρείχε αυτήν τη δυνατότητα, μπορεί να το κοστολογήσει έτσι, που είναι γελοίο ποσό, είναι 300-500 ευρώ το χρόνο. Αλλά για το Ίδρυμα είναι μηδενικό. Και η εγκατάσταση του δικτύου με λεφτά του Ιδρύματος έγινε, και η υποστήριξη, η αναβάθμιση.
    adslgr.com: Προφανώς η σελίδα καταλαμβάνει έναν απειροελάχιστο χώρο, ίσως και μηδενικό, σε αυτές τις εγκαταστάσεις οι οποίες εξυπηρετούν άλλα πράγματα.
  • κ. Σπαθής: Έτσι είναι. Και επειδή το Πολυτεχνείο έχει μια αρχή και μια παράδοση, το Ίδρυμα χρησιμοποιείται για εκπαίδευση και έρευνα αλλά σε οποιονδήποτε έλληνα πολίτη ή συλλογικότητα θέλει να αξιοποιήσει τις εγκαταστάσεις του χωρίς κανένα κόστος, αυτό το κάνει κατ’ επανάληψη και το διαθέτουμε. Δηλαδή και μόνο τις αίθουσες που διαθέτει σε συλλογικότητες αλλά καιμεμονωμένα άτομα που ζητούν να κάνουν ομιλίες, να οργανώσουν μια σειρά από πράγματα, αν καθόμασταν να υπολογίσουμε το κόστος αυτό, συμπεριλαμβάνεται μέσα σε αυτά που αφιερώνει το Ίδρυμα για να υπηρετεί με μια διάθεση κοινωνικής προσφοράς. Είναι μέσα στις αρχές. Δεν μπήκε ποτέ σε αυτήν τη λογική, αυτό το κόστος είναι ανύπαρκτο, ο χώρος που καταλαμβάνεται είναι μηδενικός.
    adslgr.com: Μια και το αναφέρουμε: ποιοι είναι οι πόροι του Ιδρύματος; Μπορείτε να μας πείτε; Σε σχέση με την κρατική επιχορήγηση, εννοώ.
  • κ. Σπαθής: Από δικές του πηγές, δηλαδή από έσοδα που έχει από την έρευνα (Eιδικός Λογαριασμός Έρευνας) αλλά και από άλλες πηγές χρηματοδότησης, κληροδοτήματα, ΤΣΜΕΔΕ και λοιπά, είναι σχεδόν όσο είναι και ο τακτικός προϋπολογισμός από την κρατική επιχορήγηση, είναι ισοδύναμα τα ποσά.
    adslgr.com: Σαφές. Από την άλλη, αφενός σας κατηγορούν, όπως είπαμε και πριν, ότι δαπανάτε λεφτά του δημοσίου, από την άλλη ότι αυτό το site περιέχει μη ερευνητικό ή εκπαιδευτικό περιεχόμενο. Ωστόσο, το δίκτυο του Ιδρύματος - μάλλον πρέπει να είναι πάνω από 10.000 χρήστες - ούτως ή άλλως δεν μπορεί να φιλτραριστεί. Φιλτράρετε τη χρήση εσείς και εξετάζετε αν έχει καθαρά ερευνητικό χαρακτήρα κάθε e-mail που στέλνεται;
  • κ. Σπαθής: Αυτό είναι αδύνατον να συμβεί. Ούτε μηχανισμό έχουμε για να κάνουμε λογοκρισία, αλλά δεν είναι και στη λογική μας. Αυτήν την εποχή, το διαδίκτυο και οι ιστοσελίδες και τα όσα πράγματα κανείς μπορεί μέσω του διαδικτύου να αξιοποιήσει για επικοινωνία και ενημέρωση, είναι μια καθημερινότητα, δεν μπορεί να μπει κανείς στη λογική ότι θα το περιορίσει. Εκείνο που είναι σίγουρο είναι ότι προφανώς για ερευνητικούς και εκπαιδευτικούς σκοπούς χρησιμοποιείται και αξιοποιείται, αλλά ο κάθε φοιτητής, το κάθε μέλος που έχει τη δική του ιστοσελίδα αναρτά ένα σύνολο από πράγματα και τις προσωπικές του απόψεις για μια σειρά από πράγματα που συμβαίνουν μέσα στο Πανεπιστήμιο ή έξω από το Πανεπιστήμιο, για την κοινωνία, για οτιδήποτε. Αυτός είναι και ο πλούτος, αν θέλετε, σε αυτήν τη νέα εποχή, να έχει κανείς τη δυνατότητα έξω από κανάλια επικοινωνίας και διάδοσης πληροφορίας να μπορεί να μεταδίδει τη δική του άποψη χωρίς λογοκρισία, προς κάθε κατεύθυνση.
    Και, σε τελευταία ανάλυση, στα Ιδρύματα, έμμεσα ή άμεσα, αυτές οι λειτουργίες συνδέονται και με τον άλλον, τον εκπαιδευτικό χαρακτήρα διαμόρφωσης ήθους, χαρακτήρα, απόψεων, δεν μπορείς να τα ξεχωρίσεις αυτά. Και όταν κάνεις μάθημα μπορείς να πεις πέντε πράγματα που δεν έχουν καμία σχέση με την ύλη και το περιεχόμενο του μαθήματος· τι θα γινόταν εκεί; Δηλαδή πηγαίνεις μέσα και λύνεις μόνο εξισώσεις; Δεν κάνεις κοινωνική κριτική; Δεν ανοίγεις έναν διάλογο με τους ερευνητές; Τι θα σήμαινε αυτό; Δεν γίνεται, δεν ξεχωρίζουν.
    adslgr.com: Τελικά, από τη στιγμή που είναι προφανές ότι δεν είναι ούτε ζήτημα κόστους ούτε ζήτημα υβριστικών απόψεων - γιατί είναι πληθώρα τα site και τα blog στο ελληνικό διαδίκτυο που έχουν υβριστικές και απειλητικές απόψεις μεταξύ δημοσιογράφων, πολλά μπορεί κανείς να βρει - ποιος ο λόγος που στοχοποιήθηκε η Πρυτανεία του Ιδρύματος; Τι πιστεύετε εσείς;
  • κ. Σπαθής: Εμείς, σε τελευταία ανάλυση, πιστεύουμε ότι έχει χαρακτηριστικά πολιτικής δίωξης. Όχι για εμάς, τα συγκεκριμένα πρόσωπα. Υπάρχει μια παράδοση μέσα στο Πολυτεχνείο, σε όλη την περίοδο της μεταπολίτευσης, όπου οι διοικήσεις του λειτουργούσαν κάπως υπερκομματικά, δηλαδή πάνω και ανεξάρτητα από τις ιδιαίτερες πολιτικές εντάξεις των μελών του, σε μια ορισμένη κατεύθυνση. Σηματοδοτείται από την εξέγερση του Πολυτεχνείου στην περίοδο της δικτατορίας, αλλά αυτή η παράδοση συνεχίζεται: οι άνθρωποι να υπερβαίνουν τις εντάξεις τους και να έχουν μια λειτουργία ενός Ιδρύματος που κατοχυρώνει το πανεπιστημιακό άσυλο, τις ελευθερίες, την ελευθερία του λόγου, τη δυνατότητα κοινωνικής προσφοράς. Άρα δεν ήταν ο στόχος τα συγκεκριμένα πρόσωπα για αυτή τους τη στάση, αλλά νομίζω μέσα σε ένα πολιτικό κλίμα την προηγούμενη χρονιά, από απόψεις που υπάρχουν και στο Κοινοβούλιο, ακραίες πολιτικές και μια ιστορία κομματικής διαμάχης, αλλά περισσότερο συνδέεται με τη γενικότερη προσπάθεια που γίνεται να υπάρξει ένα είδος περιορισμού των ελευθεριών και καταστολή. Ποιος σήκωσε την ιστορία εναντίον των μεταναστών; Μέσα σε αυτό το κλίμα εντάσσεται: μια πίεση η οποία έβρισκε πρόσφορο έδαφος γιατί ιδιαίτερα το Πολυτεχνείο συνδέεται με τα στοιχεία εξέγερσης, αντίστασης, υπεράσπισης του ασύλου και σε όλη την προηγούμενη περίοδο συνέβαινε μια σειρά από γεγονότα. Λοιπόν, έχει στοχοποιηθεί σαν Ίδρυμα για αυτήν την πολιτική στάση.

    Με αυτόν τον τρόπο έχει στοιχεία πολιτικής δίωξης: να ασκηθεί πίεση προς τη δικαστική εξουσία, προς την εκάστοτε κυβέρνηση, να μπει κατά την άποψή τους - εντός ή εκτός εισαγωγικών - μία τάξη στον πανεπιστημιακό χώρο. Νομίζω ότι εκεί εντάσσεται αυτό το πράγμα, είναι πολύ καθαρό για εμάς. Στοχοποιείται η στάση του Ιδρύματος για όλα αυτά τα χρόνια και αυτό φαίνεται ότι τους ήταν εύκολο. Γιατί και για άλλα πράγματα ακούμε. Όταν γίνεται μια κινητοποίηση, μια κατάληψη, κυρίως όταν δεν προέρχεται από το χώρο τον εκπαιδευτικό, από φοιτητές, αυτό το πράγμα εντείνεται, το βλέπει κανείς στον Τύπο, στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, στις τηλεοράσεις.
    adslgr.com: Μιας και αναφέρεστε ευθέως στο πολιτικό μέρος της δίωξης, μπορείτε να κάνετε κάποια σχόλιο για τη στάση που τηρεί αυτή η κυβέρνηση, η Υπουργός Παιδείας;
  • κ. Σπαθής: Οι δηλώσεις της Υπουργού Παιδείας ήταν σε κατεύθυνση θετική. Βγήκε και είπε ότι στηρίζει τις ενέργειες της Πρυτανείας και πάλι δεν έκανε και καμία αναφορά στο ότι «πρέπει να πάρουν κάποια μέτρα για να υπερασπιστούν το δημόσιο χώρο που τους δίνουμε ή το κόστος». Δεν έκανε καμία αναφορά. Αλλά φαίνεται ότι υπάρχει και μια σχετική αυτονομία στις άλλες μορφές εξουσίας εντός του κράτους. Παρεμβάσεις γίνονται, αλλά φαίνεται ότι ακόμα δεν έχουν ενεργοποιηθεί.
    adslgr.com: Ο σκοπός δεν ήταν να γίνει παρέμβαση, υποθέτω, ήταν απλώς να εκφράσουν τη γνώμη τους.
  • κ. Σπαθής: Ναι.
    adslgr.com: Υπάρχουν πολλές σελίδες «Indymedia» ανά τον κόσμο, υπολογίζονται γύρω στις 150, οι περισσότερες από τις οποίες λειτουργούν έξω από Πανεπιστήμια, λειτουργούν με τις δικές τους δυνάμεις.
  • κ. Σπαθής: Μερικές όμως ξεκινάνε και στηρίζονται μέσα από Πανεπιστήμια.
    adslgr.com: Αν αποστασιοποιηθούμε από την υπόθεση, αν φύγουμε από αυτήν τη φόρτιση η οποία έχει προκληθεί με όλες αυτές τις επερωτήσεις στη Βουλή, με τα εξώδικα του ΟΤΕ και σταθούμε λίγο έξω από την υπόθεση, όσο γίνεται, και ας υποθέσουμε ότι δεν είχατε τη θέση του Αντιπρύτανη· θα προτιμούσατε, ως απλός πολίτης, αυτή η σελίδα, με την ένταση την οποία φέρει και έχει στις απόψεις της, να φιλοξενείται εκτός πανεπιστημιακού ασύλου;
  • κ. Σπαθής: Έχουμε προβληματιστεί πάρα πολύ επάνω σε αυτό. Για εμάς θα ήταν ανακουφιστικό να βγει έξω από το Πανεπιστήμιο, στην εξής λογική: να μετριαστούν οι επιθέσεις που γίνονται με αφορμή το Πολυτεχνείο, γιατί και όταν γίνονται επεισόδια στην περιοχή κυρίως γύρω από το συγκρότημα της Πατησίων, αρχίζει ξανά να δημιουργείται μια κοινή γνώμη αμφισβήτησης του πανεπιστημιακού ασύλου, του θεσμού αυτού καθεαυτού, του αν είναι χρηστικός - ήδη μεγάλο κομμάτι του πολιτικού κόσμου έχει πειστεί ότι πια πρέπει να καταργηθεί. Εμείς, επειδή πιστεύουμε στο θεσμό, θεωρούμε ότι θα πρέπει να τον στηρίζουμε και να μην προκαλούμε. Να πείσουμε τον κόσμο ξανά, να κερδίσουμε αυτό το έδαφος, ότι το πανεπιστημιακό άσυλο είναι ένας χρήσιμος θεσμός και δεν είναι για λόγους ιστορικούς ή για λόγους ιστορικούς· γίνεται πραγματική αξιοποίηση, αισθάνεται κανείς εδώ μέσα ελεύθερος, αναπτύσσονται ιδέες, λέγονται πράγματα που δεν χωράνε στην καθεστηκυία τάξη και στην κυρίαρχη αντίληψη και αισθάνεται κανείς ότι εκεί μέσα μπορεί να τα καλλιεργήσει, και για ζητήματα που έχουν περιεχόμενο ευρύτερα κοινωνικό, να κάνει κριτικές. Είναι χρήσιμος ο θεσμός. Εάν βρίσκουμε στοιχεία που δεν μπορούμε να τα υπερασπιστούμε, μας δυσκολεύει. Από την άλλη μεριά, αξίζει τον κόπο και με αυτήν την αφορμή να υπερασπιστείς αυτό το στοιχείο.
    Το θέμα είναι, όμως, να μην είσαι πολύ αδύνατος σε αυτό. Ξέρουμε ότι δεν έχουμε μηχανισμό και το διαδίκτυο πια είναι ένα ανεξέλεγκτο πράγμα και τα ίδια πράγματα, μπορούν να μεταδίδονται, να εκπέμπονται εκτός των πανεπιστημιακών χώρων - πάρα πολλοί θα δείτε ότι χρησιμοποιούν το επιχείρημα: «ο κάθε ένας είναι ελεύθερος να λέει, πρέπει να πηγαίνει σε έναν πανεπιστημιακό χώρο; Μπορεί να το πει και εκτός αυτού». Είναι γεγονός αυτό. Δεν έχουμε μηχανισμό, κάποιες βασικές αρχές που έχουμε βάλει για τη χρήση του διαδικτύου, για να τις τηρούμε και να παίρνουμε προληπτικά μέτρα και μπορεί να υπάρχουν παρεκτροπές. Αυτές αδυνατίζουν τα δικά μας επιχειρήματα, αλλά ανάμεσα στο δίλημμα, προκειμένου να σου συμβεί αυτό, δεν δίνεις άδειες, δεν επιτρέπεις τη χρήση, αρχίζεις να ασκείς λογοκρισία, παίρνεις μέτρα, θα προχωρήσεις στο τέλος - δεν ξέρω αν υπάρχουν όρια - να μετατραπείς και εσύ σε έναν μηχανισμό λογοκρισίας και καταστολής και σε άλλες μορφές που τις αξιοποιεί ο κόσμος - φοιτητές, συλλογικότητες - μέσα στο Πανεπιστήμιο.
    Ανάμεσα σε αυτό το δίλημμα λέμε να υποστούμε όλη αυτήν την πίεση, να το υπερασπιστούμε, για να κατοχυρώσουμε αυτό το δικαίωμα. Ότι πρέπει να βρούμε κάποιους στοιχειώδεις κανόνες να συνεννοηθούμε για να μην υπάρχουν αυτές οι εκτροπές, οι παραβατικότητες, είναι καλό. Και εκεί είμαστε τώρα στριμωγμένοι. Εμείς είμαστε πάρα πολύ στριμωγμένοι, γιατί από τη μια μεριά θέλουμε να γίνεται αξιοποίηση, να μπορεί κανείς ελεύθερα να το χρησιμοποιεί και να εκφράζεται, αλλά όταν υπάρχουν οι επιθέσεις ότι «κοιτάξτε να δείτε εδώ πώς γίνεται και τι προκύπτει», αρχίζεις και αδυνατίζεις τα επιχειρήματά σου.
    adslgr.com: Για να το πάρουμε και λίγο ανάποδα το θέμα: εάν υποτεθεί ότι κάποιος, μέλος του Ιδρύματος, είχε κάποιες ακραίες απόψεις από την άλλη πλευρά;
  • κ. Σπαθής: Ναι, θα δίναμε την άδεια. Αλλά μέσα σε αυτόν τον κοινωνικό χώρο, με τους συσχετισμούς και τις απόψεις που υπάρχουν, θα ήταν αδύνατον να το υλοποιήσει. Γιατί δεν θα άντεχε μέσα στη συλλογική πίεση. Ας έρθει ο οποιοσδήποτε. Έτσι και αλλιώς και εμείς έχουμε στοχοποιηθεί. Υπάρχουν ιστοσελίδες ακραίων απόψεων που μας εμφανίζουν και μας καταγγέλλουν και, μάλιστα, μας στοχοποιούν.
    adslgr.com: Εννοείτε από την ακροδεξιά;
  • κ. Σπαθής: Από την ακροδεξιά. Εκτός Ιδρυμάτων. Με βάση αυτήν την αρχή, θα μπορούσες σε οποιονδήποτε, εφόσον είχε μια σχέση με μέλη του Ιδρύματος, καθηγητές, φοιτητές ή οτιδήποτε, να μην μπορείς να το αρνηθείς.
    adslgr.com: Αυτό δεν αφορά τόσο εσάς.
  • κ. Σπαθής: Δεν αφορά εμάς, αφορά όλη την κοινότητα. Είναι αδύνατον να υλοποιηθεί. Σαν θέση αρχής, μπορεί να πεις «ναι». Παρά το γεγονός ότι έχω τεράστιες διαφωνίες. Όπως και με το πνεύμα και τη συγκεκριμένη ιστοσελίδα και την ιδεολογία στην οποία παραπέμπει.
    adslgr.com: Έχετε πει ξεκάθαρα ότι δεν συμφωνείτε με την ιδεολογία της συγκεκριμένης ιστοσείδας, έτσι δεν είναι;
  • κ. Σπαθής: Έτσι είναι. Αλλά μπαίνουν άλλα ζητήματα διλημμάτων και αρχών, όπου κάνεις μια επιλογή, δεν ξέρω αν είναι σωστή, άλλωστε θα το δείξει και η πορεία. Τα ζητήματα χρήσης του διαδικτύου γενικότερα, άσχετα από το αν στηρίζονται μέσα στους πανεπιστημιακούς χώρους ή υποστηρίζονται, υπάρχουν και δεν έχουν βρεθεί κανόνες. Έχει πάρα πολύ θετικά στοιχεία όλη αυτή η υπόθεση σε ζητήματα επικοινωνίας, μετάδοσης πληροφορίας μεταξύ ανθρώπων, ελευθερίας, είναι απίστευτο.
    adslgr.com: Δεν μπορείς να βάλεις φρένο σε αυτά τα πράγματα.
  • κ. Σπαθής: Δεν μπορείς. Είναι σαν να λες ότι θα περιορίσεις το οξυγόνο επειδή το χρησιμοποιούν και κάποιοι οι οποίοι είναι φυσιογνωμίες...
    adslgr.com: Επειδή βάζουν φωτιά, ας πούμε.
  • κ. Σπαθής: Ναι.
    adslgr.com: Πάλι να κάνω το δικηγόρο του διαβόλου: υπάρχει μια λανθασμένη/σωστή άποψη στην κοινή γνώμη ότι τα Πανεπιστήμια εμφανίζουν μια σταθερή ανοχή σε αριστερές, ακροαριστερές - εντός ή εκτός εισαγωγικών - απόψεις, είναι μια περασμένη άποψη στην κοινή γνώμη, και τελικά το ερώτημα είναι: το ΕΜΠ φιλοξενεί το Indymedia και υπερασπίζεται την ελευθερία του λόγου - όπως και συνολικά την ελευθερία του λόγου - από άποψη ή γιατί απλώς δεν μπορεί να κάνει αλλιώς;Φοβάται την αντίδραση των ανθρώπων; Γιατί ερχόμενοι εδώ είδαμε απειλητικά συνθήματα στους τοίχους των χώρων του ΕΜΠ.
  • κ. Σπαθής: Όχι, δεν είναι θέμα φόβου. Σας είπα ότι συνεχίζουμε την παράδοση, αυτό που έχουμε καταλάβει και παραλάβει από τις προηγούμενες διοικήσεις του ΕΜΠ και από τη μεγάλη πλειοψηφία της πολυτεχνειακής κοινότητας, ασχέτως πολιτικής ένταξης. Πιστεύουμε ότι επί της ουσίας δεν εμποδίζουν το έργο μας. Και επειδή σαν ελευθερίες αυτές έχουν υποστηριχθεί, πρέπει να συνεχίσουμε στην ίδια παράδοση. Ξέρουμε ότι αυτό έχει μεγάλο κόστος. Είμαστε, πράγματι, υποκείμενοι σε όλες αυτές τις πιέσεις και σε αυτό το βάρος της κοινής γνώμης, αλλά νομίζω ότι αξίζει τον κόπο. Αν μπορούσαμε με τον κάθε Έλληνα πολίτη να επικοινωνήσουμε, αυτό θα του λέγαμε: ότι έχει μεγαλύτερη αξία να κατοχυρώσεις σαν διαδικασία αυτήν την ελευθερία μέσα στους πανεπιστημιακούς χώρους από το να μπεις σε μια λογική καταστολής και περιορισμού.
    adslgr.com: Υπήρχαν περιπτώσεις όπου βρήκατε ακραία μηνύματα στο εν λόγω site και τα θεωρήσατε και εσείς ακραία και με παρέμβασή σας κατέβηκαν;
  • κ. Σπαθής: Ναι, έχουμε τέτοια παραδείγματα.
    adslgr.com: Οπότε θεωρείτε πως σε ακραίες περιπτώσεις καταφέρατε και ελέγξατε.
  • κ. Σπαθής: Απλώς δεν μπορούμε να είμαστε μπροστά στη σελίδα και να παρακολουθούμε. Όταν πέφτουν στην αντίληψή μας, προσπαθούμε.
    adslgr.com: Και με τη συνολική αυτή τάση - όπως την περιγράψατε και εσείς πριν - να αλλάξει το πανεπιστημιακό άσυλο και να γίνουν κάποιες αλλαγές, μήπως τελικά και με την ευκαιρία αυτής της ιστορίας θα έπρεπε να δούμε, όντως, την αλλαγή του πανεπιστημιακού ασύλου, αλλά προς μία πιο επιθετική πλευρά και πιο ουσιαστική; Να κατοχυρώνει όντως την ελευθερία του λόγου και μέσα από το διαδίκτυο και μέσα από ένα web radio.
  • κ. Σπαθής: Εμείς, στις ατέλειωτες συζητήσεις και ανεξάρτητα από την ιστοσελίδα αυτή, το έχουμε αντιμετωπίσει κατά καιρούς και έχουμε καταλήξει σε κάποιες αρχές. Λέμε ότι ο θεσμός του πανεπιστημιακού ασύλου πρέπει να διατηρηθεί και να αξιοποιείται όχι μόνο - όπως πολύ συγκεκριμένα αναφέρει ο νόμος - από τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας, αλλά και από οποιαδήποτε άλλη συλλογικότητα θέλει να τον χρησιμοποιεί για να εκφράζεται ελεύθερα, υπό την προϋπόθεση ότι τον σέβεται. Μια αρχή υπάρχει: ότι πραγματικά πιστεύει ότι αυτό είναι μια κατάκτηση δημοκρατικής, αστικής ελευθερίας, κάνει χρήση του πανεπιστημιακού ασύλου και, παράλληλα, τον σέβεται και τον υποστηρίζει. Δηλαδή δεν το κάνει σαν να πρόκειται για την τελευταία φορά, αφήνοντας ρημαδιό πίσω της. Η μοναδική προϋπόθεση είναι αυτή. Θα μου πείτε «όταν στην πράξη διαπιστώνεται ότι αυτό δεν γίνεται τι κάνουμε;» Εκεί αρχίζουν τα μεγάλα προβλήματα, τα μεγάλα διλήμματα και ως μοναδική τεχνική έχουμε τον κατευνασμό, να προσπαθούμε να πείσουμε ότι «αυτό είναι πανεπιστημιακό άσυλο, αξίζει τον κόπο, θα το ξαναχρειαστείτε, δεν μπορεί να το δυσφημείτε, να το καταστρέφετε, να το υπονομεύετε». Είμαστε πάντοτε στην κόψη του ξυραφιού, είναι ένα πολύ ευαίσθητο πράγμα αυτό. Αν αυτό γινόταν συνείδηση ευρύτερα μέσα στην κοινωνία, νομίζω ότι θα άλλαζαν πολύ οι αντιλήψεις γύρω από το πανεπιστημιακό άσυλο.
    adslgr.com: Εδώ έχει να κάνει και με τη χειραγώγηση από τα ΜΜΕ - που λέγαμε και προηγουμένως - που, σε ρόλο διαμορφωτή γνώμης, έχουν καταδικάσει μια ιδέα στην ουσία.
  • κ. Σπαθής: Έτσι είναι, ναι.
    adslgr.com: Σας ευχαριστούμε πολύ.
  • κ. Σπαθής: Εγώ σας ευχαριστώ.
Tις ερωτήσεις στον κ.Σπαθή εκ μέρους της Συντονιστικής Ομάδας του adslgr.com υπέβαλαν οι BlindG και nm96027 και την απομαγνητοφώνηση έκανε η aria.

Σχετικά άρθρα στο adslgr.com:
Δελτίο Τύπου της ΕΔΕΤ ΑΕ σχετικά με το εξώδικο ΟΤΕ για την υπόθεση Athens Indymedia
ΟΤΕ: Απάντηση στην ανακοίνωση της ΕΔΕΤ σχετικά με την υπόθεση Athens Indymedia
Η απάντηση της ΕΔΕΤ στο σημερινό ΔΤ του ΟΤΕ σχετικά με την Indymedia

Δεν υπάρχουν σχόλια: